چگونه سرمایه گذار اطمینان پیدا میکند که ایده خوب و کارآمد است؟ بسیاری ایده های بزرگ که هم اکنون در دنیا می بینیم همه از کوچک شروع کرده اند از صنایع نفت و گاز و خودروسازی بگیرید تا دنیای آی تی!
یک مثال می زنیم Airbnb وقتی شروع کرد بسیار محدود و کوچک شروع کرد و بعد از داشتن یک محصول اولیه و مشتری شروع به جذب سرمایه کرد و حالا در در شرایط ایده آلی است.!
مهمترین نکته برای سرمایه گذار این است که آیا بازاری برای ایده وجود دارد و تیم ارایه کننده قابلیت فروش دارند؟ آنها روزانه ده ها ایده و محصول می بینند ولی فقط در تعداد محدودی سرمایه گذاری میکنند, تعدادی که در عمل حرفی برای گفتن داشته باشند. امروزه سرمایه گذاران حرفه ای در دنیا در کمتر از پنج درصد طرحهای کارآفرینانی که تازه بیش از هشتاد درصد آنها نیز شکست می خورند.لذا ایده مهم است ولی اثبات عملی بودن ایده بسیار مهمتر! دلایل متعددی برای شرکت های نوپا مطرح است ولی آمار نشان می دهد که 49 درصد شکستها به دلیل ارایه ایده ای بوده که بازاری برای آن وجود ندارد!
تهیه و تنظیم: گروه کارایا