پیش بینی مقدماتی مالی

چهارشنبه, 09 آذر 1401 ساعت 08:18
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

همه فیلسوفها جملات پرمغز و عمیقی در مورد آینده گفته اند، آیا ما نیز باید آینده را پیش بینی کنیم؟ مانمیتوانیم آینده را نادیده بگیریم. آینده وجود دارد و از آن خبر نداریم و بقیه عمر خود را  باید در آینده بگذرانیم.

همه ما هر روز براساس دیدگاههای شخصی خود نسبت به رویدادهای آینده، تصمیم گیری می کنیم. گرچه پایان اتفاقات، اغلب ما را شگفت زده می کنند، فرضیات ما در مورد آینده حداقل یک چهارچوب کلی به ما ارائه می دهد تا برای زندگی خود برنامه ریزی کنیم. انتظارات ما، مهم نیست چقدر دور یا نزدیک باشند، باعث می شوند تا برای رسیدن به آنها تلاش نماییم.

آینده شرکت شما هم به همین ترتیب است. حدسیات شما در مورد صنعت و بازار فروش، با این فرض که رقبای جدیدی در آن نباشد، و با فناوری های جدید آشنایی داشته باشید یا آنکه مشتریان نسبت به شما وفادادر بمانند، چارچوبی به شما ارائه می دهند تا برای مبادلات خود برنامه ریزی کنید. انتظارات شما از اتفاقات پیش روی، برروی اهداف تجاری بلندمدت شما تاثیر می گذارد.

فرضیات تجاری شما باید واضح و شفاف باشند منشا آنها را بدانید، زیرا وقتی نوبت به پیش بینی می رسد، این فرضیات به اندازه اعداد و ارقام اهمیت پیدا میکنند. اگر مطمئن هستید که رقبای جدیدی وارد بازار نخواهند شد، دلیل آن را بیان کنید. اگر حدس می زنید که در آینده بازار فناوری های سریع و پیشرفته گرم خواهد بود، دلایل آن را توضیح دهید

سعی نکنید فرضیات تجاری خودرا در گوشه ای در پاورقی یک کاغذ پنهان کنید، آنها را بزرگ و رسا بیان نمایید. به این ترتیب، پیش بینی های مالی شما صادقانه، قابل تعدیل و مفید خواهند بود. اگر تمامی حدسیات شما به وضوح و روشنی برای دیگران بیان می شوند، هیچ کس نمی تواند آنها را نادیده بگیرد.

هرکس که به پیش بینی شما نگاه کند، دقیقا می داند چه اتفاقاتی در پس آنها است.

دقیقا می داند که به کجا می روید و در کجا باید فرضیات خود را تغییر دهید.

شاید متوجه شده اید که پیش بینی اتفاقاتی که واقعا آنها را باور داشته باشید، همیشه هم آسان نیستند، شاید از بعضی ارقام بیشتر از سایر رقم ها اطمینان داشته باشید (مثلا ارقام فروش سال آینده). بعضی از پیش بینی های مالی شما بر اساس بهترین برآوردهایتان شکل می گیرند. بعضی دیگر نیز با استفاده از روشهای پیچیده پردازش اعداد پیش بینی می شوند. در هر حال هنگامیکه یاد گرفتید چگونه این کار را انجام دهید، متوجه خواهید شدکه پیش بینی مالی چه ابزار وسیع و قدرتمندی در برنامه ریزی می تواند باشد. شما می توانید برای پاسخگویی به تمام سوالات مهم از این ابزار استفاده کنید. سوالاتی مانند:

  • شرکت شما در سال آینده به چه میزان نقدینگی نیازمند است؟
  • آیا شرکت شما در سه سال آینده از پس تعهدات و بدهی های خود بر می آید؟ 
  • آیا شرکت شما برنامه ای برای سوددهی در سال آینده دارد؟
  • آیا شرکت شما به تمام اهداف مالی خود دست خواهد یافت؟
  • آیا از نظر سرمایه گذاران، شرکت شما برای سرمایه گذاری های تجاری جذابیت کافی دارد؟

با چنین پرسشهای مهمی، پیش بینی مالی همیشه ارزشمند است و باید برای آن تلاش کنید. زیرا اگر دقت داشته باشید، پیش بینی شما می تواند به بیراهه کشیده شود. آیا تا به حال این عبارت قدیمی برنامه نویسان رایانه ای را شنیده اید که می گوید: " اطلاعات غلط، خروجی غلط" همین امر در مورد پیش بینی های مالی نیز صادق است. درستی پیش بینی های مالی شما بستگی به ارقامی دارد که در آن وارد می کنید.

اگر این اطلاعات غلط با شند، یکی از دلایل زیر باعث آن است:

  • انتظارات غیرواقعی
  • فرضیات غیرعملی
  • عدم بررسی مجدد پیش بینی ها

 

منبع: کتاب اصول و فنون مدیریت مالی؛ راز موفقیت کارآفرینی

 

 

خواندن 93 دفعه آخرین ویرایش در پنج شنبه, 10 آذر 1401 ساعت 09:40

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.