برای ترسیم نقشه راه یک کارآفرین باید به چه پرسشهایی پاسخ دهد؟

چهارشنبه, 09 آذر 1401 ساعت 08:13
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

همانطور که در مطالب آموزشی گذشته اشاره شد هر کارآفرین برای تضمین موفقتش نیاز به رسم نقشه را یا طرح جامع خود دارد که بدون آن میزان شکست خود را به طرز چشمگیری افزایش می دهد. شش پرسش  مهم اساسی وجود دارد که ارزیابی و پاسخ به آن کارآفرین را در ترسیم نقشه راهش کمک می کند. این پرسشهای مهم عبارتند از;

 

1- مشتریان این محصول چه کسانی هستند؟

 آنجه در وهله اول در ترسیم یک طرح جامع برای کسب‌و‌کار ار اهمیت بیشتری برخوردار است پاسخ به این پرسش است که به کارآفرین کمک می کند تمام بررسیهای لازم را ببه صورت شفاف و دقیق رای  شناخت مشتریان خود در نظر بگیرد و بداند که محصولات و خدماتی که قصد ارائه به مشتریانش دارد برای چه کسانی با چه میزان نیاز  و علاقه ای قرار است تولید و طراحی شود.

به این مساله باید توجه داشت که مشتریان و توجه به نیازها و علاقه آنها در واقع قلب تپنده هر کسب‌و‌کار محسوب می شود و بدون حضور و در نظر گرفتن آنها نه تنها سودی حاصل می شود بلکه بی توجهی به آن شکست را هم به دنبال دارد.

 در ابتدا باید گروه‌های مختلفی از افراد یا سازمان‌هایی که  کارآفرین قصد تولید و ارائه محصول و یا ارائه خدمات به آن‌ها را دارد بررسی و مشخص کند؛ و بعد هشیارانه و با تحقیق تصمیم  مشتریان هدف را شناسایی کند.  

 

2- چه ارزشی برای مشتریان خلق می‌ شود؟

یکی از مهمترین بخشهای کارآفرینی جذب و تشویق مشتری به خرید آن محصول است بنابراین اگر کارآفرین در ارائه خدمات و محصول خود ارزش مناسبی  را برای رفع نیاز از مشتری و یا حل مسئله ‌یا مشکل از او حل نکند، قادر به جلب توجه او برای استفاده از آن محصول نخواهد بود

در واقع ارزش پیشنهادی دلیل ترجیح یک محصول نسبت به سایر محصولات مشابه موجود در بازار باشد. ارزش پیشنهادی هم می‌تواند کمی(قیمت، قابلیت دسترسی آسان، سرعت خدمت رسانی) و یا کیفی(طراحی، سفارشی سازی، تجربه مشتری) باشد..

 

3- راه‌های ارتباط با مشتریانتان چیست؟

 

  • رابطه با مشتریان شامل ارتباطات حضوری و همچنین خدمات پشتیبانی می‌شود. باید مشحص شود از چه طریق قرار هست با مشتریان برای ارائه محصولات، ویژگی‌ها و ارزش‌های آن صورت بگیرد؟
  •  هر یک از مشتریان انتظار برقراری چه نوع ارتباطی را دارند؟
  •  چگونه خدمات پس از فروش برای مشتریان فراهم می کنید؟ 
  • هزینه این روابط چقدر است؟ 

توجه داشته باشید که ارتباط مناسب با مشتری موجب به حفظ مشتری و در نهایت خلق مشتریان جدید می‌شود.

 

4- راه‌های درآمدی کارآفرین چیست؟

 فروش خدمات و محصولات، گرفتن حق عضویت، اجاره دادن و قرض دادن در ازای پرداخت مبلغی و … از راه‌های کسب درآمد برای یک کسب‌و‌کار می‌باشد.

کارآفرین باید تحقیق و بررسی لازم را برای کسب اطلاعات مشتریانش برای چه محصولات و یا خدماتی حاضر به پرداخت پول می‌باشند؟ 

آن‌ها در حال حاضر برای چه چیزی پول می‌پردازند و چگونه پول را پرداخت می‌کنند؟

 

5- کارآفرین چه فعالیت‌هایی را باید انجام دهد؟

هر کسب‌و‌کار برای موفقیت خود نیاز به انجام یک سری فعالیت دارد. این اقدامات بسته به نوع کسب‌و‌کار متفاوت است و می‌تواند شامل فعالیت‌هایی برای ساخت و ارائه محصول با کیفیت و با مقدار بالا، یافتن راهکارهای جدید برای خلق و ارزش پیشنهادی به مشتری، راه های دست‌یابی به بازار و حفظ ارتباط با مشتری باشد

  • قبل از شروع استارت‌آپ باید مشخص کند که ارزش‌های پیشنهادی اش برای عرضه به چه فعالیت‌هایی نیازمند است؟
  •  برای ارتباط با مشتری چه کار‌هایی باید انجام دهید؟ 
  • برای افزایش جریان درآمدی چه اقداماتی باید صورت دهید؟

6- مهم ترین هزینه‌های او چیست؟

در یک کسب‌و‌کار موفق قطعا باید در‌آمدها بیشتر از هزینه‌ها باشند. از جمله کارهایی که قبل از راه‌اندازی استارت‌آپ خود باید انجام دهید بررسی هزینه‌ها و تجزیه و تحلیل آن‌ها ست. ساختار هزینه‌ها شامل هزینه‌های ثابت، هزینه‌های متغییر از جمله هزینه‌های تبلیغات و … می‌باشد. بدیهی است که در ابتدای کار باید تا جایی که ممکن است هزینه‌ها را کاهش دهید

مهم ترین هزینه‌های خود را شناسایی کند. پرهزینه ترین فعالیت خود را مشخص کنید. هزینه‌های ثابت که شامل دستمزدها، اجاره‌بها و .. می‌باشد را تعیین کنید. و در نهایت پس از مشخص کردن ساختار هزینه‌ها، راه‌های چگونگی کاهش آن را بیابید.

پاسخ صحیح دادن به تمامی این سوال‌ها تاثیر بسزایی در موفقیت کسب‌و‌کار کارآفرین خواهد داشت. در واقع با یافتن پاسخ‌های شفاف و صریح می‌تواند یک استراتژی مطلوب برای کسب‌و‌کار خود پیدا کنید. یک استراتژی خوب چشم‌انداز، محدوده محصولات و خدمات، انواع مشتریان و راه‌های خدمات‌رسانی کسب‌و‌کار را به طور واضح و دقیق تعیین می‌کند

انجام این کار او را از سایر رقبا متمایز می‌کند، باعث جذب بیشتر مشتریان می‌شود و قابلیت‌های رقابتی بیشتر را برای حفظ و توسعه کسب‌و‌کار می دهد

بعضی‌ از کارآفرین‌های جوان معتقدند بدون فوت وقت باید اقدام به راه اندازی ایده خود کنند، در صورتی که با انجام تحقیق و پاسخ به سوالات مطرح شده که ممکن است کمی وقت‌گیر و خسته‌کننده باشد، قادر خواهید بود یک استراتژی خوب برای استار‌ت‌آپ خود تعیین کنند و یک مدل کسب‌و‌کار موفق را خلق کنند.

 تاثیر یک استراتژی خوب و خلق یک مدل کسب‌و‌کار صحیح در موفقیت یک کسب‌و‌کار نوپا آن قدر اهمیت دارد که نباید به خاطر وقت‌گیر بودن از آن صرف نظرکرد.

 

برگرفته از سایت ایده شو با کمی تغییر

خواندن 195 دفعه آخرین ویرایش در پنج شنبه, 10 آذر 1401 ساعت 09:36

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.